Αρχική
Αρχική
Γελιογραφίες
Γελοιογραφίες
Μουσική (LP)
Μουσική (LP)
Επιλογές
Επιλογές

Τετάρτη, 25 Ιανουαρίου 2012

ΗΘΟΣ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΠΑΘΟΥΣ...


τοὺς δὴ τοιούτους τίς ἂν λόγος μεταρρυθμίσαι; οὐ γὰρ οἷόν τε ἢ οὐ ῥᾴδιον τὰ ἐκ παλαιοῦ τοῖς ἤθεσι κατειλημμένα λόγῳ μεταστῆσαι· ...οὐ γὰρ ἂν ἀκούσειε λόγου ἀποτρέποντος οὐδ' αὖ συνείη ὁ κατὰ πάθος ζῶν· τὸν δ' οὕτως ἔχοντα πῶς οἷόν τε μεταπεῖσαι; ὅλως τ' οὐ δοκεῖ λόγῳ ὑπείκειν τὸ πάθος ἀλλὰ βίᾳ. δεῖ δὴ τὸ ἦθος προϋπάρχειν πως οἰκεῖον τῆς ἀρετῆς, στέργον τὸ καλὸν καὶ δυσχεραῖνον τὸ αἰσχρόν. (Ηθικά Νικομάχεια Κ)

Ποιά ομιλία μπορεί να μετατρέψει τέτοιους (παραδομένους στα πάθη) ανθρώπους; Είναι αδύνατον ή τουλάχιστον δύσκολο να ξεριζώσει κάποιος με λόγια ελαττώματα ριζωμένα από πολύ καιρό στην ψυχή.
...Γιατί εκείνος που ζει παραδομένος στα πάθη δεν ακούει τους συμβουλευτικούς λόγους αυτού που τον αποτρέπει από το κακό, αλλά ούτε και είναι ικανός να τους νιώσει. Πως μπορεί λοιπόν να τον μεταπείσει κάποιος; Γενικά φαίνεται πως τα πάθη δεν περιορίζονται με συμβουλές αλλά με τη βία. Γι' αυτό και πρέπει να προϋπάρχει ήθος, κατά τρόπο συγγενικό με την αρετή, που να αγαπά το καλό και να αηδιάζει με το κακό.

Ο Αριστοτέλης μας λέει πως το πάθος δεν είναι μια απλή συνήθεια που μπορούμε εύκολα να την κόψουμε. Και οι λεκτικές παραινέσεις δεν αρκούν. Οι ρίζες του είναι πολύ βαθιές για να τις ξεριζώσει ο λόγος. Εξάλλου οι περισσότεροι γνωρίζουν τις συνέπειες των παθών τους, αλλά αυτή η γνώση από μόνη της δεν επαρκεί για να σταματήσουν. Οπότε λοιπόν ο φιλόσοφος προτείνει αντί των συμβουλών τη βία, δηλαδή τον εξαναγκασμό. Μιας και ο παθών δεν δύναται από μόνος του να απαλλαγεί από τα πάθη του. Ο εξαναγκασμός δεν νοείται εδώ τόσο ως τιμωρία, αλλά κυρίως ως βοήθεια.

Βασική προϋπόθεση για την επιτυχία της βοήθειας εναντίον των παθών, είναι να υπάρχει ήθος που να ρέπει προς το καλό και να αποστρέφεται το κακό. Δηλαδή αν κάποιος είναι πωρωμένος με κακό, και δεν του αρέσει το καλό, τότε δεν πρόκειται να απαλλαγεί από κανένα πάθος. Το πάθος επιφέρει το κακό. Οπότε η προσπάθεια καλυτέρευσης είναι προσπάθεια πλησιάσματος και ταύτισης με το καλό.

Σίγουρα, το απόσπασμα αυτό του Σταγειρίτη φιλοσόφου, εύκολα θα πει κανείς πως ταιριάζει στους πολιτικούς μας, που παραδομένοι στο πάθος της φιλαργυρίας δεν έχουν κανέναν ηθικό πλέον φραγμό, στους οποίους πρέπει να ασκηθεί βία για να αλλάξουν μυαλά. Ωστόσο ισχύει και για εμάς που τους ψηφίζουμε...

6 σχόλια:

  1. Για να έχουμε πολιτικούς τίγκα στο πάθος της πλεονεξίας σημαίνει πως και εμείς έχουμε τα ίδια μυαλά. Ειδάλλως δεν θα έκλεβε τόσος κόσμος την εφορία. Καλά τα λέει ο Αριστοτέλης αλλά ποιος τον διαβάζει σήμερα. Εδώ δεν ξέρουμε καν ελληνικά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Αν ξέραμε ελληνικά, διαβάζαμε Αριστοτέλη και πράταμε σύμφωνα με το κοινό καλό, τότε η Ελλάδα δεν θα είχε τη σημερινή κατάντια... Αλλά δεν το κόβω να θέλουμε να αλλάξουμε μυαλά για να αντιστρέψουμε την κατάσταση!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Είναι αλήθεια πως στις μέρες μας, το ήθος λείπει από όλους μας . Από εκεί πηγάζουν όλες οι συμφορές μας.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. Ήθος, αξίες, ιδανικά, κονιορτοποιούνται από τον υλισμό και την ατομοκρατία. Από τη στιγμή που το ήθος έπαψε να διδάσκεται, υπάρχει πάντα πώρωση προς το κακό...

      Διαγραφή
  4. δυστυχως ετσι φαινεται να ειναι δεν θελουμε να αλλαξουμε μυαλα,δεν θελουμε να αντιστρεψουμε την κατασταση. φαινεται τελικα πως υπαρχουν ποοοολλοι 'βολεμενοι'...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
    Απαντήσεις
    1. αυτό νομίζω και εγώ! Ή υπάρχουν όντως πολλοί βολεμένοι ή υπάρχουν πολλοί που νομίζουν ότι θα βολευτούν! Όσο για μυαλά, δεν το συζητώ. Ο Έλλην γενικώς δεν μπορεί να παραδεχτεί ότι κάπου λάθεψε...

      Διαγραφή

Το σχόλιό σου, αν δεν χλευάζει και δεν υβρίζει, είναι επιθυμητό και ευπρόσδεκτο.