Ακούμε στην αυριανή περικοπή:
εἶπε δὲ Ἀβραάμ· τέκνον, μνήσθητι ὅτι ἀπέλαβες σὺ τὰ ἀγαθά σου ἐν τῇ ζωῇ σου, καὶ Λάζαρος ὁμοίως τὰ κακά· νῦν δὲ ὧδε παρακαλεῖται, σὺ δὲ ὀδυνᾶσαι· (Λουκ. 16, 25)
Ο Αβραάμ όμως του απάντησε: «παιδί μου, θυμήσου ότι εσύ απόλαυσες την ευτυχία στη ζωή σου, όπως κι ο Λάζαρος τη δυστυχία. Τώρα λοιπόν αυτός χαίρεται εδώ, κι εσύ υποφέρεις»
Στην παράκληση του πλούσιου που βασανίζονταν στον Άδη, να λάβει λίγη ανακούφιση, ο Αβραάμ χωρίς να αρνηθεί άμεσα, του εξηγεί κατευθείαν το λόγο που δεν πρόκειται να το κάνει. Και μάλιστα σε ήρεμο τόνο, δίχως να τον αποπάρει που τόλμησε να ζητήσει έστω προσωρινά μια διακοπή των βασανιστηρίων που βίωνε. Τον αποκαλεί τέκνο (παιδί) διότι και ο πλούσιος ήταν ιουδαίος, οπότε απόγονος του γενάρχη Αβραάμ. Επίσης είναι τέκνο του Θεού, ως δημιουργού του ανθρώπου. Και επιπλέον με αυτήν την προσφώνηση κάνει βαρύτερη την άρνηση. Ήταν τέκνο, και ως τέκνο θα μπορούσε να διεκδικήσει χώρο στην αγκαλιά του Αβραάμ όπως ο φτωχός Λάζαρος. Όμως λόγῳ της δικαιοσύνης του Θεού, έλαβε την τιμωρία για την ανυπακοή του. Θυμήσου, του λέει ο Αβραάμ, ότι επέλεξες την ευτυχία από τα υλικά αγαθά σου στη ζωή σου στη γη, απορρίπτοντας κάθε καλό για την ψυχή σου στη μεταθανάτια ζωή. Μη λησμονούμε εδώ, ότι η μνήμη μετά θάνατον όχι μόνο υπάρχει, αλλά είναι ενδυναμωμένη και αποτελεί βάσανο για όσους επέλεξαν να απομακρυνθούν από το Θεό. Την επιλογή σου, του λέει, την έκανες. Απόλαυσες τα αγαθά σου και δεν τα μοιράστηκες. Δεν έδωσες μια αντίστοιχη ανακούφιση από αυτήν που ζητάς τώρα, στο μαρτύριο του Λάζαρου. Εσύ χάρηκες τα πλούτη σου, και ο Λάζαρος απόλαυσε ομοίως τα κακά, δηλαδή άσχημες καταστάσεις οι οποίες δεν ήταν όμως δικές του. Ούτε ήταν συνέπεια δικών του αμαρτημάτων. Τώρα ο καθένας πήρε αυτό που του άξιζε.
Αυτή η απάντηση του Αβραάμ εξήγησε πολύ εύστοχα το τι συμβαίνει μετά θάνατον. Όση συμπάθεια και να έχει στον πλούσιο, ο οποίος πήγε στον Άδη όχι γιατί ήταν πλούσιος αλλά γιατί έκανε κακή χρήση του πλούτου του, δεν μπορεί να διακόψει την τιμωρία του. Επειδή η ψυχή είναι αιώνια, η τιμωρία είναι αιώνια επίσης. Αν τη διέκοπτε, τότε θα μπορούσε να διακόψει ομοίως και την καλή ανταπόδοση που είχε ο Λάζαρος. Αυτό που οφείλουμε να γνωρίζουμε, είναι ότι η παρούσα ζωή έχει τέλος και πρέπει να την εκμεταλλευτούμε σωστά για να προετοιμάσουμε εαυτόν για την επόμενη ζωή. Θα μπορούσε ο Αβραάμ να μην απαντήσει καθόλου στην παράκληση του πλούσιου. Όμως του υπενθυμίζει αυτό το οποίο γνώριζε ο πλούσιος από το νόμο αλλά δεν το εφάρμοζε. Και κατ' επέκτασιν το υπενθυμίζει και σε εμάς, που γνωρίζουμε το ευαγγέλιο και το πράττουμε... όποτε μας βολεύει!