Ακούμε στην αυριανή περικοπή:
Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· (Μαρκ. 1, 2)
Στα βιβλία των προφητών είναι γραμμένο: Στέλνω τον άγγελο (=αγγελιοφόρο) μου πριν από σένα, για να προετοιμάσει το δρόμο σου.
Ο Μάρκος ξεκινά το ευαγγέλιό του θυμίζοντας ένα εδάφιο από τον προφήτη Μαλαχία (3, 1). Πριν την έλευση του Χριστού ο Θεός θα αποστείλλει άγγελο για να προετοιμάσει το δρόμο του. Φυσικά αναφέρεται στον Ιωάννη τον Πρόδρομο, ο οποίος από την περιγραφή του ως άγγελο, σε πολλές αγιογραφίες αναπαρίσταται με φτερά αγγέλλου. Ο Μάρκος με αυτόν τον τρόπο μας εισάγει σε πρόσωπα και γεγονότα που έχουν ήδη προφητευτεί, παρουσιάζοντας το ευαγγέλιό του ως συνέχεια της Παλ. Διαθήκης. Γιατί όμως να σταλεί ο Ιωάννης; Σε τι θα χρησίμευε η προετοιμασία; Δεν θα ήταν αρκετό το κήρυγμα του Χριστού; Οι ισραηλίτες στην εποχή του Ιωάννη βρίσκονταν υπό την ρωμαϊκή κυριαρχία (από το 63 π.Χ.), είχαν παρερμηνεύσει τι θα ήταν ο Μεσσίας και ποιό θα ήταν το έργο του. Η απελευθέρωση από την αμαρτία που εκδίωξε τον άνθρωπο μακριά από τη θεία χάρη, έπαψε να είναι η βασική προσδοκία και αντικαταστάθηκε από την απαλλαγή από τους δυνάστες ρωμαίους. Ο επαναπατρισμός στον παράδεισο αντικαταστάθηκε από την κυριαρχία επί των εχθρών στη γη. Η πνευματική σωτηρία αντικαταστάθηκε από την υλική ευημερία. Σ' αυτό το πλαίσιο λοιπόν, ο Ιωάννης θα αφυπνούσε και πάλι τις δεκτικές καρδιές. Θα έσπερνε την ελπίδα και την προσδοκία για όσα θα έφερνε μετά από αυτόν ο Κύριος. Θα καλούσε σε μετάνοια και πνευματικό εγερτήριο τον ταλαιπωρημένο και τσακισμένο άνθρωπο, εγείροντας του και πάλι τη δίψα για το φως και την αιώνια ζωή. Και κυρίως, να μην περιμένουν το Μεσσία ως στρατιωτικό ηγέτη και κοσμικό βασιλιά.
Άλλα σχόλια για την αυριανή περικοπή, εδώ.
Ὡς γέγραπται ἐν τοῖς προφήταις, ἰδοὺ ἐγὼ ἀποστέλλω τὸν ἄγγελόν μου πρὸ προσώπου σου, ὃς κατασκευάσει τὴν ὁδόν σου ἔμπροσθέν σου· (Μαρκ. 1, 2)
Στα βιβλία των προφητών είναι γραμμένο: Στέλνω τον άγγελο (=αγγελιοφόρο) μου πριν από σένα, για να προετοιμάσει το δρόμο σου.
Ο Μάρκος ξεκινά το ευαγγέλιό του θυμίζοντας ένα εδάφιο από τον προφήτη Μαλαχία (3, 1). Πριν την έλευση του Χριστού ο Θεός θα αποστείλλει άγγελο για να προετοιμάσει το δρόμο του. Φυσικά αναφέρεται στον Ιωάννη τον Πρόδρομο, ο οποίος από την περιγραφή του ως άγγελο, σε πολλές αγιογραφίες αναπαρίσταται με φτερά αγγέλλου. Ο Μάρκος με αυτόν τον τρόπο μας εισάγει σε πρόσωπα και γεγονότα που έχουν ήδη προφητευτεί, παρουσιάζοντας το ευαγγέλιό του ως συνέχεια της Παλ. Διαθήκης. Γιατί όμως να σταλεί ο Ιωάννης; Σε τι θα χρησίμευε η προετοιμασία; Δεν θα ήταν αρκετό το κήρυγμα του Χριστού; Οι ισραηλίτες στην εποχή του Ιωάννη βρίσκονταν υπό την ρωμαϊκή κυριαρχία (από το 63 π.Χ.), είχαν παρερμηνεύσει τι θα ήταν ο Μεσσίας και ποιό θα ήταν το έργο του. Η απελευθέρωση από την αμαρτία που εκδίωξε τον άνθρωπο μακριά από τη θεία χάρη, έπαψε να είναι η βασική προσδοκία και αντικαταστάθηκε από την απαλλαγή από τους δυνάστες ρωμαίους. Ο επαναπατρισμός στον παράδεισο αντικαταστάθηκε από την κυριαρχία επί των εχθρών στη γη. Η πνευματική σωτηρία αντικαταστάθηκε από την υλική ευημερία. Σ' αυτό το πλαίσιο λοιπόν, ο Ιωάννης θα αφυπνούσε και πάλι τις δεκτικές καρδιές. Θα έσπερνε την ελπίδα και την προσδοκία για όσα θα έφερνε μετά από αυτόν ο Κύριος. Θα καλούσε σε μετάνοια και πνευματικό εγερτήριο τον ταλαιπωρημένο και τσακισμένο άνθρωπο, εγείροντας του και πάλι τη δίψα για το φως και την αιώνια ζωή. Και κυρίως, να μην περιμένουν το Μεσσία ως στρατιωτικό ηγέτη και κοσμικό βασιλιά.
Άλλα σχόλια για την αυριανή περικοπή, εδώ.