Ακούμε στη σημερινή περικοπή:
ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; (Α' Κορ. 8, 10)
Πράγματι, αν κάποιος, απ’ αυτούς δει εσένα, που έχεις τη «γνώση», να κάθεσαι στο τραπέζι ενός ειδωλολατρικού ναού, η συνείδησή του, αφού αυτός είναι αδύνατος, δε θα παρασυρθεί από το παράδειγμά σου και δε θα παρακινηθεί να τρώει τα ειδωλόθυτα;
Κατά την περίοδο της νηστείας οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Ειδικά όσοι έχουν την άδεια, ή την ελευθερία να τρώνε από όλα. Εν προκειμένῳ ο απ. Παύλος χρησιμοποιεί ως αρτήσιμη τροφή τα ειδωλόθυτα, τα κρέατα που προέρχονταν από θυσία ζώων σε παγανιστές. Σήμερα όμως έχουμε πάρα πολλές αρτήσιμες τροφές και γαστρονομικές απολαύσεις. Αν λοιπόν για κάποιον λόγο δεν νηστεύουμε, καλό θα ήταν να μην επιδεικνύουμε το τι τρώμε ή που το τρώμε. Διότι έτσι, όχι μόνο μπορεί να σκανδαλίσουμε τους νηστεύοντες, αλλά να παρασύρουμε τους πιο αδύναμους στο να αμαρτάνουν. Μιας και η στάση μας αποτελεί παράδειγμα για τους γύρω μας. Δεν γνωρίζουν βέβαια όλοι τους λόγους που δεν μπορούμε να νηστέψουμε. Οπότε καλό θα ήταν να μην έχουμε προκλητική στάση, κάτι που θα βοηθήσει τον αγώνα των υπολοίπων. Εξάλλου η νηστεία (ως μέρος του πνευματικού μας αγώνα) στις άλλες δραστηριότητες πέραν του φαγητού, δεν σταματά. Και γι' αυτό, προσέχουμε μαζί με τον εαυτό μας και τους άλλους. Αν η νηστεία και ο πνευματικός μας αγώνας γίνεται με τέτοιον τρόπο που προκαλεί αρνητικά αποτελέσματα στους άλλους συναγωνιστές μας, τότε οφείλουμε να την τροποποιήσουμε.
Άλλα σχόλια για τη σημερινή περικοπή, εδώ, εδώ και εδώ.
ἐὰν γάρ τις ἴδῃ σε, τὸν ἔχοντα γνῶσιν, ἐν εἰδωλείῳ κατακείμενον, οὐχὶ ἡ συνείδησις αὐτοῦ ἀσθενοῦς ὄντος οἰκοδομηθήσεται εἰς τὸ τὰ εἰδωλόθυτα ἐσθίειν; (Α' Κορ. 8, 10)
Πράγματι, αν κάποιος, απ’ αυτούς δει εσένα, που έχεις τη «γνώση», να κάθεσαι στο τραπέζι ενός ειδωλολατρικού ναού, η συνείδησή του, αφού αυτός είναι αδύνατος, δε θα παρασυρθεί από το παράδειγμά σου και δε θα παρακινηθεί να τρώει τα ειδωλόθυτα;
Κατά την περίοδο της νηστείας οφείλουμε να είμαστε πολύ προσεκτικοί. Ειδικά όσοι έχουν την άδεια, ή την ελευθερία να τρώνε από όλα. Εν προκειμένῳ ο απ. Παύλος χρησιμοποιεί ως αρτήσιμη τροφή τα ειδωλόθυτα, τα κρέατα που προέρχονταν από θυσία ζώων σε παγανιστές. Σήμερα όμως έχουμε πάρα πολλές αρτήσιμες τροφές και γαστρονομικές απολαύσεις. Αν λοιπόν για κάποιον λόγο δεν νηστεύουμε, καλό θα ήταν να μην επιδεικνύουμε το τι τρώμε ή που το τρώμε. Διότι έτσι, όχι μόνο μπορεί να σκανδαλίσουμε τους νηστεύοντες, αλλά να παρασύρουμε τους πιο αδύναμους στο να αμαρτάνουν. Μιας και η στάση μας αποτελεί παράδειγμα για τους γύρω μας. Δεν γνωρίζουν βέβαια όλοι τους λόγους που δεν μπορούμε να νηστέψουμε. Οπότε καλό θα ήταν να μην έχουμε προκλητική στάση, κάτι που θα βοηθήσει τον αγώνα των υπολοίπων. Εξάλλου η νηστεία (ως μέρος του πνευματικού μας αγώνα) στις άλλες δραστηριότητες πέραν του φαγητού, δεν σταματά. Και γι' αυτό, προσέχουμε μαζί με τον εαυτό μας και τους άλλους. Αν η νηστεία και ο πνευματικός μας αγώνας γίνεται με τέτοιον τρόπο που προκαλεί αρνητικά αποτελέσματα στους άλλους συναγωνιστές μας, τότε οφείλουμε να την τροποποιήσουμε.
Άλλα σχόλια για τη σημερινή περικοπή, εδώ, εδώ και εδώ.